niedziela, 20 kwietnia 2014

W roku szkolnym 2013/14 ZSS4 uczestniczy w pilotażowym projekcie "Szkoła demokracji - Szkoła samorządności", w ramach którego nauczyciele uczestniczyli w pięciu radach pedagogicznych. Ich celem był rozwój kompetencji społecznych i obywatelskich kadry pedagogicznej.
Refleksja na temat współczesnej zmiany paradygmatu kształcenia i wyłaniającej się z niej roli nauczyciela, stała się inspiracją do dyskusji o pracy dydaktycznej zaspokajającej potrzeby uczniów w kontekście zmian cywilizacyjnych. Głównym obszarem wspólnej pracy stała się kwestia, jak, w kontekście życia szkolnego, przygotować uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i społeczeństwie i rozwijać ich samodzielność w radzeniu sobie w trudnych życiowo sytuacjach. Istotną okazała się również refleksja nad rolą i pozycją szkół przyszpitalnych w oświacie oraz ich wpływ na kondycję psychiczną i emocjonalną uczniów - pacjentów. Jakie metody pracy i działania edukacyjne będą okazją do rozwoju takich kompetencji uczniów jak:  krytyczne myślenie, umiejętność współpracy i rozwiązywania konfliktów, ciekawość kulturowa, poczucie godności ludzkiej, szacunek do różnorodności kulturowej, jasne wyrażanie swoich opinii i przekonań, zdolność wywierania wpływu na otaczający świat, odpowiedzialność, regulacja emocji i poczucie sprawstwa. W ramach wspólnej pracy szkoła podjęła bardzo ciekawe inicjatywy zmierzające do realizacji wyżej wymienionych celów, zarówno w obszarze edukacyjnym, jak i wychowawczym.

AKTYWNE METODY NAUCZANIA
W szkole przyszpitalnej pracuje się w sposób nietypowy. Nietypowy, ze względu na specyfikę organizacji zajęć szkolnych, którym towarzyszy proces leczenia. Ponieważ dzieci uczestniczące w zajęciach prezentują bardzo różny poziom opanowania umiejętności szkolnych, w pracy naszych nauczycieli, w realizacji programu szkolnego, na plan pierwszy wyłaniają się kompetencje społeczne i emocjonalne, bardzo istotne w okolicznościach konfrontacji z chorobą i rozłąki z rodziną. W związku z tym, nasi nauczyciele priorytetowo stosują takie metody nauczania, które oparte są o aktywne uczestnictwo uczniów oraz różne formy ekspresji i doświadczania. Metody aktywizujące są bardzo atrakcyjne dla uczniów - w sposób interesujący i dynamiczny rozwijają ich wiedzę i kompetencje, uczą współpracy i zaangażowania, wzajemnego szacunku i konstruktywnej komunikacji. Jednocześnie, są okazją do wyrażania siebie i własnej opinii na temat różnych kwestii społecznych.


DZIAŁANIA LOKALNE:
Społeczność szkolna organizuje wspólnie wiele inicjatyw artystycznych, w których aktywnie uczestniczą uczniowie. Są one okazją do nabywania nowych umiejętności oraz wiedzy, rozwoju poczucia sprawstwa i samooceny, współpracy i wspólnej zabawy.







 DZIEŃ PRACOWNIKÓW OCHRONY ZDROWIA:








17 czerwca 2014 roku w centrum Świętego  Jana odbył się koncert Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot pod patronatem Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Pomorskiej Szkoły Wolontariatu. Podczas koncertu odbyła się aukcja prac dziecięcych przygotowanych przez uczniów naszej szkoły, z obu oddziałów: szpitalnego i rehabilitacyjnego w Wojewódzkim Zespole Reumatologicznym  w Sopocie.\














Ten blog powstał w ramach projektu "SZKOŁA DEMOKRACJI - SZKOŁA SAMORZĄDNOŚCI", który zagościł w ZSS4 w Sopocie w roku szkolnym 2013/14.